آموزش, پخت سوهان, شیرینی جات عارفی

روش های خشک کردن میوه و درست کردن میوه خشک

روش های خشک کردن میوه و درست کردن میوه خشک

طرز تهیه میوه خشک با چندین روش

پس رعایت نکات ذکر شده به روش خشک کردن میوه ها می رسیم. چندین روش جهت انجام این کار وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم و شما با توجه به سلیقه و امکانات خود هرکدام از این روش ها را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : میوه خشک و روش نگهداری از میوه خشک

تهیه میوه خشک با فر

روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و برش‌های میوه را با فاصله و به‌طوری که با یکدیگر تماس نداشته باشند، در سینی فر قرار دهید. حالا باید میوه‌ها را در فری که از قبل روی ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کردید، بگذارید. توجه کنید که فقط می‌خواهیم میوه‌ها را خشک کنیم، نه اینکه آن‌ها را بپزیم. زمانی که فر به‌طور کامل گرم شد، سینی میوه‌ را در فر قرار دهید.

با توجه به نوع میوه، دمای فر و ضخامت برش‌های میوه باید اجازه‌ دهید میوه‌ها به مدت ۴ تا ۸ ساعت در فر بمانند تا خشک شوند. میوه‌ها را مدام چک کنید تا مطمئن شوید که در حال چروک شدن (و نه سوختن) هستند. فرآیند خشک کردن میوه چند ساعت طول می‌کشد. نباید عجله کنید و برای اینکه میوه‌ها زودتر خشک شوند، درجه‌ی فر را زیاد کنید، چون این کار باعث می‌شود میوه‌ها بسوزند و دیگر قابل خوردن نباشند.

برای اینکه میوه‌ها را از فر بیرون بیاورید، باید جویدنی باشند. میوه‌ها باید در این مرحله مثل لاستیک اما منعطف باشند. می‌توانید میوه‌ی خشک شده را بلافاصله میل کنید یا آن را به یک ظرف درب‌‌دار منتقل کرده و هر زمان که خواستید، نوش جان کنید.

خشک کردن میوه و روش های کاربردی

مدت زمان لازم برای خشک کردن میوه‌ در فر

میوه‌های مختلف در مدت زمان متفاوتی خشک می‌شوند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • آلو: ۶ ساعتخشک کردن میوه و روش های کاربردی
  • گلابی: ۶ ساعت
  • هلو: ۶ ساعت
  • موز: ۶ ساعت
  • سیب: ۶ ساعت
  • انگور: ۸ تا ۱۰ ساعت
  • پوست مرکبات: ۸ تا ۱۰ ساعت
  • گیلاس: ۱۲ ساعت
  • توت‌فرنگی: ۱۲ ساعت
  • زردآلو: ۱۲ ساعت

خشک کردن میوه ها به روش سنتی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش سنتی خشک کردن میوه یعنی قرار دادن میوه‌ها در معرض نور خورشید استفاده کنند. اگر می‌خواهید میوه‌ها را در هوای آزاد خشک کنید، به نکاتی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید.

دمای هوا برای خشک کردن میوه در هوای آزاد باید دست‌کم ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. دقت کنید که خشک کردن میوه با این روش چند روز طول می‌کشد. بنابراین باید زمانی را برای این کار انتخاب کنید که هوا چند روز پشت سر هم گرم باشد. رطوبت هوا برای خشک کردن میوه باید ۶۰ درصد بوده و هوا آفتابی باشد.

میوه‌ها را به یک توری استیل ضدزنگ با روکش تفلون منتقل کنید. برای خشک کردن میوه در هوای آزاد می‌توانید از سینی‌های چوبی هم استفاده کنید‌، البته به‌شرطی که از چوب سبز، بلوط، چوب سرخ، سدار و کاج درست نشده باشند. از توری فلزی هم استفاده نکنید.

سینی میوه را روی دو عدد آجر قرار دهید تا روی زمین نیفتد. روی میوه‌ها را با یک توری نازک به‌صورت شل بپوشانید تا حشرات و پرندگان وارد سینی نشوند. قرار دادن میوه روی یک آجر هم باعث بهبود جریان هوا به میوه‌ها و افزایش سرعت خشک شدن میوه‌ها می‌شود. یک ورق آلومینیومی زیر سینی قرار دهید تا نور بیشتری به آن منعکس شود و میوه‌ها سریع‌تر خشک شوند‌. سینی را شب‌ها در یک فضای سرپوشیده قرار دهید، چون هوای خنک می‌تواند رطوبت را به میوه‌ها بر‌گرداند.

مطالعه بیشتر : طرز تهیه باسلوق خانگی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، خشک کردن میوه‌ها با این روش چند روز طول می‌کشد. چند بار در روز روی فرآیند خشک شدن میوه‌ها نظارت کنید تا چروک و قابل‌جویدن شوند‌. سپس هرزمان که به لحظه دلخواه رسید جمع آوری کنید.

خشک کردن میوه و روش های کاربردی

خشک کردن میوه با دستگاه میوه‌ خشک‌کن

روش دیگری که برای خشک کردن میوه ها وجود دارد استفاده از دستگاه میوه خشک کن است. برای خشک کردن میوه با این دستگاه کافیست که نحوه‌ی استفاده از آن را بلد باشید.

میوه‌ خشک‌کن را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید. اگر دستگاه چنین تنظمیاتی ندارد، دمای آن را روی ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بگذارید. میوه‌ها را در یک لایه در  دستگاه پخش کنید. میزان دقیق خشک شدن میوه با توجه به نوع و ضخامت آن متفاوت است، اما معمولا بعد از یک تا دو روز آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره زعفران

بعد از ۲۴ ساعت اول، میوه‌ها را بررسی کنید تا از خشک شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. بعد از این هر ۶ تا ۸ ساعت یک بار به آن‌ها سر بزنید. زمانی که میوه‌ها چروک و جویدنی شدند، یعنی آماده هستند. وقتی میوه‌ها را به‌آرامی فشار می‌دهید، باید نسبتا سفت باشند، چون رطوبت آن‌ها گرفته شده است.

خشک کردن میوه و روش های کاربردی

خشک کردن میوه روی شوفاژ یا بخاری

یکی دیگر از روش‌های تهیه میوه خشک خانگی، خشک کردن آن روی بخاری یا شوفاژ است که به دلیل عدم دسترسی بعضی خانم‌ها به فر یا دستگاه میوه خشک کن می‌تواند روش خوبی باشد.

روی بخاری یا شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید. روی فویل یک پارچه نخی تمیز و بدون پرز پهن کنید. سعی کنید حتما از پارچه ای استفاده کنید که پرز نداشته باشد تا چیپس میوه شما خراب نشود. مزیت استفاده از پارچه نخی این است که نیازی نیست در طول فرایند خشک شدن میوه‌ها را مدام زیر و رو کنید. در این حالت میوه‌ها بطور یکدست خشک می‌شوند.

میوه‌ها را با فاصله کنار هم بچینید و بعد از گذشت زمان لازم( بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت)، میوه‌ها را برداشته و درون ظزف در بسته قرار دهید. برش‌های پرتقال را نازک تر در بیاورید، چون خشک شدن پرتقال با این روش زمان بیشتری می‌برد. همچنین برای جلوگیری از سیاه شدن میوه‌هایی مانند موز، کیوی و سیب کمی آبلیمو به آن‌ها بزنید.

خشک کردن میوه و روش های کاربردی

شیرین کهن عارفی یکی از بهترین سوهانی های قم می باشد که بهترین سوهان قم، انواع گز، زعفران، خرما، حلوا ارده و … را می توانید تازه و با کیفیت به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *