شیرینی جات عارفی

طرز تهیه باسلوق خانگی

طرز تهیه باسلوق خانگی

باسلوق یکی از انواع دسرهای سنتی و قدیمی ایران است. جای این شیرینی اصیل نباید در شبهای زمستان در کنار چای داغ و سفره یلدا خالی باشد. اینبار می خواهیم طرز تهیه باسلوق و یا راحتی را به شما آموزش دهیم.

در ابتدا باسلوق به صورت سنتی با رنگ های سفید و زرد تهیه می شد، اما امروزه با اضافه کردن رنگ های طبیعی و رنگ های مجاز خوراکی باسلوق با رنگ های متنوعی تهیه می شود، با ما همراه باشید…

طرز تهیه باسلوق خانگی

مواد لازم برای تهیه باسلوقطرز تهیه باسلوق خانگی

  • شکر ۲۰۰ گرم
  • آب سرد ۲ پیمانه
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • مغز گردو ۱۰۰ گرم
  • پودر نارگیل ۱۰۰ گرم
  • نشاسته گل ۱۰۰ گرم
  • کره یا روغن مایع ۱ ق چای خوری

آموزش طرز تهیه باسلوق

مرحله اول

برای تهیه باسلوق خانگی ابتدا نشاسته را به همراه آب سرد داخل یک قابلمه مناسب ریخته و خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند، در ادامه شکر را اضافه کرده و مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله دوم

مواد را باید به حدی مخلوط کنیم که دانه های نشاسته به طور کامل در آب حل شوند. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار داده و مواد را به صورت متداوم با یک قاشق هم بزنید تا کمی غلظت پیدا کند و روان نباشد.

مرحله سوم

پس از اینکه مایه باسلوق غلظت پیدا کرد، گلاب را اضافه کرده و پس از مخلوط شدن گلاب، کره را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا زمانی که مایه باسلوق از قابلمه جدا شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه مایه باسلوق کاملا به غلظت رسید و از قابلمه جدا شد، قابلمه را از روی حرارت بر دارید و کنار بگذارید. حالا قالب مورد نظرتان را با سلفون یا پلاستیک بپوشانید و پلاستیک را با روغن کمی چرب کنید.

طرز تهیه باسلوق خانگی

مرحله پنجم

در این مرحله مایه باسلوق را با قطر حدودا ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر به صورت یکدست روی پلاستیک درون قالب پهن می کنیم. حالا قالب حاوی باسلوق را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا باسلوق آماده شود.

مرحله ششم

پس از گذشت ۶ ساعت قالب حاوی باسلوق را از یخچال خارج می کنیم، سپس باسلوق را به صورت دلخواه برش می زنیم و داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت می غلتانیم تا رطوبت شان گرفته شود، سپس سرو می کنیم.

طرز تهیه باسلوق خانگی

چندین نکته:

  • کشدار شدن باسلوق:

اگر می خواهید باسلوق های شما کشدار شوند و حالت ژله ای بیشتری داشته باشند می توانید پودر ژلاتین هم در مواد خود استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا باید یک قاشق غذاخوری ژلاتین استفاده کنید تا باسلوق کشدار تری داشته باشید.

  • بد طعم شدن باسلوق:

یکی از دلایلی که باسلوق ما طعم خوبی ندارد این است که باسلوق را با حرارت زیاد درست کرده ایم. اگر مواد باسلوق را با حرارت زیاد درست کنیم طعم و بوی خامی نشاسته از بین نمی رود و به دلیل اینکه نشاسته خام است باسلوق ما طعم خوبی نخواهد داشت. پس برای داشته باسلوق خوشمزه حتما زمان بگذارید.

  • باسلوق های رنگی:

اگر می خواهید باسلوق را در رنگ های متنوع داشته باشید باید از پودر ژله با رنگ های متنوع و رنگ های خوراکی استفاده کنید. به جای استفاده از یک پودر ژله از رنگ های متنوعی استفاده کنید تا در پایان باسلوق در ۴ رنگ داشته باشید.

طرز تهیه باسلوق خانگی

باسلوق و یا به اصطلاح عامیانه راحتی، یکی از ممحصولات فروشگاه سوهان عارفی می باشد، البته علاوه بر راحتی این فروشگاه محصولات شیرین و خوشمزه دیگری دارد که می توانید از دیگر محصولات این فروشگاه دیدن کرده و به منظور خرید سوهان اصل قم و تحویل درب منزلتان، سفارش مورد نظر خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *