خواص ها

روغن کنجد را تا چه حد می شناسید؟

روغن کنجد

یکی از سالم و پرخاصیت ترین، معطر و طعم‌دارترین روغن‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید روغن کنجد است. این روغن گیاهی، سرشار از مواد مغذی و ویتامین E است. در ادامه با روغن کنجد به طور کامل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : معرفی حلوا ارده و فواید آن

معرفی روغن کنجد !؟

کنجد دانه‌های کوچک و قهوه‌ای مایل به زردی هستند که بیشتر در آفریقا یافت می‌شوند. روغن کنجد، روغنی است گیاهی که از دانه کنجد گرفته می‌شود، دارای طعم نسبتا شیرین و آجیلی و فواید زیادی برای سلامت بدن و پوست و مو است. روغن کنجد خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. روغن کنجد که روغنی استخراج شده از دانه کنجد است، در پزشکی نیز محبوب است.

روغن کنجد

همچنین، به عنوان یک روغن آشپزی در هند جنوبی استفاده می شود و به عنوان طعم دهنده خوش مزه در غذاهای خاور میانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا به کار می رود. یک عطر و مزه معطر متمایزی دارد. روغن استخراج شده از دانه کنجد در علم پزشکی نیز محبوبیت خاصی دارد. این روغن در آسیا محبوب است و یکی از قدیمی ترین روغن ها بر پایه چیدنی است.

خرید ارده اعلا از سوهان عارفی

ارزش غذایی روغن کنجد :

یک قاشق سوپ خوری روغن کنجد (13.6 گرم) حاوی 120.2 کالری کل مقدار چربی، 13.6 g است، که از آن مقدار چربی اشباع شده 1 / 9 گرم بوده و تک چربی اشباع نشده، 4.5 گرم است. روغن کنجد غنی از لینولئیک اسید و اولئیک اسید است.

مقدار ویتامین E 0.2 میلی گرم (2 %) و ویتامین K 1.8 میکروگرم (2 %) است. غلظت گاما توکوفرول بیش از سایر ایزومرهای ویتامین E است. این روغن حاوی هیچ کربوهیدرات، پروتئین و فیبری نیست. مقدار کلوئین در این روغن 1 % است.

روغن کنجد

مواد معدنی روغن کنجد :

مهم‌ترین مواد معدنی موجود در این روغن عبارتند از:

  • انواع ویتامین: سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین K
  • اسیدهای چرب: اسیدهای چرب غیراشباع، سزامول و سسامین  و گروه امگا
  • مواد معدنی: مس، روی و کلسیم
  • عناصر آنتی‌اکسیدان: ویتامین E

معرفی انواع روغن کنجد :روغن کنجد

روغن کنجد بر اساس نوع روشی که از دانه‌های کنجد استخراج و تولید می‌شود، به دو نوع اصلی تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم می‌گردد. علاوه بر این تقسیم‌بندی، روغن کنجد به ۳ زیرمجموعه‌ی دیگر هم تقسیم می‌شود:

  • روغن کنجد خام و پرس سرد: این روغن عموماً دارای رنگ زرد روشن است.
  • روغن کنجد برشته شده: در این محصول از کنجد برشته یا روست شده استفاده می‌شود و رنگ آن تیره‌تر است.
  • روغن کنجد هندی: در این روش، دانه‌های مورد استفاده برای تولید روغن کنجد در دمای بسیار بالایی قرار می‌گیرند و بنابراین رنگ روغن تیره‌تر می‌شود.

روغن تهیه شده از دانه‌های برشته شده‌ی کنجد دارای رنگ طلایی تا قهوه‌ای است و طعم آجیلی مشخصی دارد. از این روغن در درجه اول برای چاشنی غذا استفاده می‌شود، نه پخت و پز. مقدار کمی از این نوع روغن می‌تواند طعم و مزه‌ی انواع سوپ را دگرگون کند.

نوع لایت‌تر (لایت به رنگ روغن اشاره دارد، نه کالری یا چربی آن) با دانه‌های برشته نشده و معمولی کنجد درست می‌شود. اگرچه طعم این روغن ملایم است، اما می‌توان از آن به عنوان طعم دهنده نیز استفاده کرد. همچنین روغن کنجد معمولی برای پخت و پز مناسب‌تر از روغن کنجد تیره است.

روغن کنجد بو داده، از دانه های بو داده کنجد درست می شود و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود.

روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند. هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

روغن کنجد

ارزش غذایی روغن کنجد

  • کربوهیدرات: صفر
  • چربی کل: ۱۳.۵ گرم
  • چربی اشباع: ۱.۹ گرم
  • چربی تک غیراشباع: ۵.۴ گرم
  • چربی چند غیراشباع: ۵.۶ گرم
  • امگا ۳: ۴۰.۵ میلی‌گرم
  • امگا ۶: ۵۵۷۶ میلی‌گرم
  • پروتئین: صفر

بیشتر بخوانید : طرز تهیه حلوا ارده خانگی

خواص علمی روغن کنجد

آنتی اکسیدان بالا:
روغن کنجد حاوی سزامول و سزامینول است، آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما ممکن است منجر به التهاب و بیماری شود.
مصرف مکمل‌های روغن کنجد از آسیب سلول‌های قلب محافظت می‌کند.
یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که ممکن است با مهار ترکیباتی مانند گزانتین اکسیداز و اکسید نیتریک که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند، آسیب سلولی را کاهش دهد.
خاصیت ضد التهابی قوی :
التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری شود، به همین دلیل مهم است که آن را تا حد امکان محدود کنید. طب سنتی تایوانی مدت‌هاست که از روغن کنجد برای خواص ضدالتهابی آن استفاده می‌کند و از آن برای درمان التهاب مفاصل، دندان درد و خراش استفاده می‌کند.
روغن کنجد می‌تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است یکی از مزایای اصلی آن برای سلامتی باشد.به عنوان مثال، مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که روغن کنجد نشانگرهای التهابی مانند تولید اکسید نیتریک را کاهش می دهد.
روغن کنجد

نکات مهم

توجه داشته باشید که این خواص و فواید تنها در صورتی نصیب شما می‌شود که روغن کنجد بکر و خالص را مورد استفاده قرار دهید. محصولی که بدون دخالت مواد و فرآیندهای شیمیایی استخراج شده باشد، بهترین انتخاب است. پس در خرید روغن کنجد اصل دقت کنید.
اطلاعات کافی در دسترس نیست تا بدانید که آیا کنجد در زمان بارداری مضر است یا خیر! بهتر است در مصرف آن دقت ویژه ای داشته باشید.
در تئوری، کنجد ممکن است بر کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد.
کنجد ممکن است فشار خون را پایین بیاورد. پس افرادی که فشار خون پایینی دارند در مصرف آن زیاده روی نکنند.

روغن کنجد

اگر به دنبال بهترین سوهان فروشی قم هستید بهتر است با محصولات سوهان عارفی آشنا شوید، چرا که بهترین شیرینی جات سنتی و همچنین بهترین ارده و حلوا ارده با کیفیت عالی را می توانید در این فروشگاه بیابید، سوهان عارفی بستری به وجود آورده که بتوانید اقدام به خرید اینترنتی سوهان نیز نمایید و هرجای دنیا که باشید، سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *