به طور کلی سبوس یکی از محصولات جانبی غلات به شمار می‌رود که معمولاً از طریق پوست‌گیری اولیه و یا انجام عملیات بر روی غلات به وجود می‌آید. برنج، گندم و جو سه غلات مهمی هستند که تقریباً همه مردم دنیا به‌صورت منظم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اما در اینجا قصد داریم شما را با سبوس گندم و فواید بی نظیر آن آشنا کنیم. گندم یکی از کامل ترین غذاهای گیاهی است و قطعا سبوس آن نیز دارای ارزش غذایی بالا می باشد. پس با ما همراه باشید.

سبوس گندم

سبوس گندم چیست؟

سبوس یکی از محصولات جانبی است که از دانه گندم به دست می‌آید. درواقع سبوس، بخش فیبری گندم است که در پوسته آن قرار دارد. بخش سفید گندم، که در عموماً طول فرآیند تولید نان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، حاوی مقادیر ناچیزی از فیبر است. در عوض، سبوس گندم مقدار بالایی فیبر را در ترکیبات خود جای داده است که به دلیل خواص آن، به عنوان یکی از مواد غذایی مفید و حائز اهمیت شناخته می‌شود.

تحقیقات بر روی دانه گندم نشان داده که پوسته اولیه آن حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن می‌باشد و به عبارت بهتر پوسته گندم و مغز آن اشباع از این ویتامین‌ها و مواد می‌باشند که برای رشد و سلامت بدن لازم و ضروری هستند. از طرفی در طی همین تحقیقات مشخص شده که در پوسته گندم مقدار قابل توجهی فیتات یا همان فیتیک اسید وجود دارد.

سبوس گندم

سبوس گندمآشنایی با خواص سبوس گندم

ویتامین‌های ب، ث، د، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، ازجمله املاح معدنی به آهن، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، اسید‌های چرب و غیره از مهم‌ترین ویتامین‌ها و املاح سبوس گندم به شمار می رود. این سبب شده شده که در طول تاریخ و در طب سنتی علاوه بر مصرف غذایی نگاه ویژه ای به گندم و سبوس آن شود و از آن‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده شود.

همچنین متخصصان پوست و مو نیز به دلیل آشنایی با خواص این محصول از آن برای درمان عارضه‌های مختلف و همچنین تهیه انواع شامپو، صابون و داروها نیز استفاده می‌کنند. خواص و تأثیر این محصول بر روی پیشگیری، کنترل و درمان برخی از عارضه و بیماری‌ها نیز موثر است. از سبوس گندم می توان در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها نیز استفاده نمود و مهم‌ترین دلیل این اقدام نیز بهره‌گیری از خواص و مواد موجود در این محصول می‌باشد.

موارد استفاده و کاربرد درمانی سبوس گندم

سبوس دانه گندم محصولی است که دارای خواص مهم و مختلفی است اما از مهم‌ترین خواص و کاربردهای پوسته گندم می‌توان به این موارد اشاره کرد.

سبوس گندم برای روده

کافی است روزانه 30 گرم از آن را و به مدت 12 هفته مصرف کرد و بی‌شک پس از این دوره درمان شاهد تأثیرات مثبت این سبوس بر سندرم روده تحریک‌پذیر خواهید بود.

کنترل فشار خون

می‌توان از سبوس گندم برای درمان فشار خون بالا کمک گرفت. این محصول می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند.

یبوست

یکی از مهمترین خواص سبوس گندم تاثیر آن بر رفع یبوست است. مصرف سبوس گندم برای درمان یبوست خفیف و بازگرداندن عملکرد روده به حالت عادی موثر است. با استفاده از این محصول در یک دوره درمانی می‌توان به‌مرور یبوست را درمان کرد. برای مصرف این محصول نیز می‌توان روزانه 20 تا 45 گرم از آن برای بزرگ‌سالان و 5 تا 20 گرم برای کودکان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با خواص سوهان

پیشگیری از بواسیر

مصرف سبوس گندم احتمال ابتلا به بواسیر را کاهش می‌دهد. مصرف ۱۰ گرم سبوس گندم، دوبار در روز به مدت ۱۸ ماه برای بزرگسالان مفید خواهد بود.

تاثیر مصرف سبوس گندم در لاغری

از آن جا که سبوس گندم منبع غنی از فیبر می باشد می تواند انتخاب مناسبی برای میان وعده ها در طول روز باشد. مکمل های سبوس گندم برای کاهش وزن مناسب می باشند. وقتی سبوس گندم در روده با آب ترکیب می شود، حجم محتوی روده افزایش یافته و باعث می شود احساس سیری کنید. یکی از موادی که اکثرا برای کاهش مقدار زیاد وزن مورد استفاده قرار می گیرد مواد غذایی فیبر دار می باشد.

بهبود عملکرد پوست و مو

ویتامین E موجود در سبوس از ریزش و سفید شدن زود هنگام موی سر در سنین پایین و میانسالی جلوگیری می ‌کند. و باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود. یک قاشق سبوس گندم را با یک لیوان آب جوش دم کنید، سپس آب آن را صاف کرده، دو سوم آن را میل کنید و یک سوم آب آن را به پوست سر‌تان بمالید.

علاوه بر فواید گفته شده، ویتامین های موجود در سبوس، برای پوست صورت بسیار مفیدند. بنابراین دو قاشق غذاخوری سبوس گندم را با دو قاشق ماست مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی صورت قرار دهید.

فشار خون بالا

مصرف سبوس گندم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. ۳ تا ۶ گرم آرد گندم کامل، گندم پرک و برنج قهوه‌ای برای کاهش فشار خون موثر عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه گز آردی خانگی

پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از مزایای سلامتی سبوس گندم نقش احتمالی آن در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان ها است که یکی از آنها سرطان روده بزرگ – سومین سرطان شایع در سراسر جهان است.

بررسی های صورت گرفته بر روی انسان و موش نشان داده است که مصرف سبوس گندم با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد.

تقویت و بهبود عملکرد قلب

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مصرف رژیم های غذایی پرفیبر خطر ابتلا به برخی بیماری قلبی را کاهش می دهد. همچنین رژیم های غذایی سرشار از فیبر ممکن است تا حدودی تری گلیسیرید خون را کاهش دهند. تری گلیسیرید انواع چربی هایی هستند که در خون شما یافت می شوند که در صورت افزایش با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید : تاریخچه سوهان شیرینی

چندین نکته مهم در مصرف سبوس گندم

  1. این محصول طبیعی به مانند بسیاری از مواد دیگر دارای یک سری اثرات مثبت و همچنین یک سری اثرات منفی است.
  2. درنتیجه بهتر است برای استفاده و مصرف اصولی این محصول با یک متخصص و یا مشاوره تغذیه مشورت نمود.
  3. در حالت کلی محصولی مثل سبوس گندم برای کودکان بی خطر است اما در مواردی ممکن است باعث ایجاد نفخ و همچنین گاز معده شود.
  4. خانم‌های باردار و شیرده نیز در مورد مصرف این محصول محدودیتی ندارد و می‌توانند آن را در صورت نیاز مصرف کنند؛ اما کسانی که بیماری‌های خاص دارند و یا داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، بهتر است برای مصرف این محصول با پزشک خود مشورت نمایند.
  5. به‌طورکلی سبوس گندم به دلیل داشتن فیبر بالا، می‌تواند جذب غذا را کاهش داده و بر تأثیرگذاری برخی داروها تأثیرات منفی داشته باشد.
  6. درنتیجه افرادی که داروهای خاص دارند، مثل بیماران قلبی باید بین زمان مصرف سبوس برنج و داروی خود چند ساعت فاصله رعایت کنند و یا با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

سبوس گندم

یک وعده نصف فنجان (29 گرم) می تواند شامل ترکیبات زیر باشد:
  • کالری: ۶۳
  • چربی: ۱.۳ گرم
  • چربی اشباع شده: ۰.۲ گرم
  • پروتئین: ۴.۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۸.۵ گرم
  • فیبر غذایی: ۱۲.۵ گرم
  • تیامین: ۰.۱۵ میلی گرم
  • ریبوفلاوین: ۰.۱۵ میلی گرم
  • نیاسین: ۴ میلی گرم
  • ویتامین B6 : به میزان 0.4 میلی گرم
  • پتاسیم: ۳۴۳ میلی گرم
  • آهن: ۳.۰۵ میلی گرم
  • منیزیم: ۱۷۷ میلی گرم
  • فسفر: ۲۹۴ میلی گرم

سبوس گندم

فروشگاه فروش سوهان عارفی یکی از معتبرترین شیرینی جات سنتی که شامل سوهان، گز، حلوای سوهان و … می باشد که می توانید هریک از محصولاتی که مد نظرتان است را به صورت آنلاین و یا حضوری از فروشگاه عارفی تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *