پخت سوهان

صنعت تولید سوهان قم

صنعت تولید سوهان
سوهان قم یکی از بهترین شیرینی‌های سنتی ایران است که به ذائقه تمامی مردم دنیا نیز خوشایند است. قبلا درمورد تاریخچه سوهان به طور کامل آشنا شدیم. اما امروز میخواهیم فرآیند تولید این شیرینی خوشمزه را شرح دهیم. همراه ما باشید.

مواد اولیه سوهان

در تولید سوهان اول از همه باید مواد اولیه مورد استفاده در تهیه سوهان را بشناسیم. این مواد عبارتند از:
آرد، جوانه گندم، روغن، شکر، زعفران، زرده تخم مرغ، هل، پسته

صنعت تولید سوهان

مراحل تولید سوهان

  • تهیه خمیر
  • آبگیری و عمل آوری خمیر
  • شکل دهی
  • خنک کردن و بسته بندی

مطالعه بیشتر : آشنایی با خواص سوهان

مراحل تهیه خمیر سوهان:

تهیه خمیر که قسمت اصلی تولید سوهان می‌باشد دارای دو مرحله است:
صنعت تولید سوهانمرحله اول:
آرد نول و جوانه گندم را در ظرف بزرگی ریخته و مقداری آب به آن اضافه کرده، طوری که محلول رقیقی تهیه شود. توسط حرارت و دستگاه همزن، این مواد با یکدیگر مخلوط می‌شوند، پس از آن که بوی خامی آرد برطرف شد، حرارت قطع شده و به مخلوط کمی استراحت داده می‌شود. سپس با حرارت دوباره مخلوط به جوش درآمده، شکر به آن افزوده و کاملاً در مخلوط حل می‌شود. برای افزودن روغن، حرارت قطع می‌شود تا محصول خنک گردد.
مرحله دوم:

روغن، زعفران و زرده تخم مرغ به ترتیب به خمیر افزوده می‌شود. در تمام این مرحله، عمل هم زدن بدون وقفه صورت می‌گیرد. در مرحله رساندن که شامل آبگیری و عمل آوری است، ابتدا مخلوط به دیگ آبگیری منتقل شده و توسط همزن به هم زده می‌شود تا آب آن تبخیر شده، غلظت آن افزایش یافته و شکل فیزیکی آن به خمیر نزدیک‌تر شود.

پس از خاموش کردن دستگاه همزن و قطع حرارت، خمیر چند دقیقه توسط وسیله ای دستی به نام هستون هم زده و عمل آوری می‌شود. در این مرحله خمیر به صورت یکپارچه درآمده و به سینی غنچه گیری منتقل می‌شود، پس از انتقال، پودر هل به خمیر افزوده می‌شود.
در مرحله شکل دهی، توده خمیر با وسیله ای به نام غنچه گیر به قطعات کوچک‌تر تقسیم و به سینی دیگری منتقل می‌گردد. غنچه های چیده شده بلافاصله توسط یک وسیله دستی به نام «مشته» تحت فشار قرار گرفته، کوبیده شده و پهن می‌شود که البته بسته به نوع و شکل سوهان مقدار پهن شدن فرق می‌کند. در مرحله بعدی مغز پسته و خلال بادام روی غنچه‌ها پخش شده و زیر فشار مشته آرایش مخصوصی به خود می‌گیرد که البته این، در مورد سوهان‌های گلی صادق است.
بیشتر بخوانید : ارزش غذایی و خواص سوهان
در سوهان لقمه ای قبل از این که سوهان به صورت لایه لایه درآید، مغز پسته و خلال بادام روی لایه نازک ایجاد شده، ریخته می‌شود و لایه‌ها روی یکدیگر قرار می‌گیرند.
سوهان پس از شکل دهی به صفحه بزرگی که در مقابل آن یک خنک کننده قرار دارد منتقل می‌شود. در این مرحله سوهان خنک شده و شکل نهایی را به خود می‌گیرد. سوهان پس از سرد شدن، بسته بندی می‌گردد.
صنعت تولید سوهان

ویژگی‌های سوهان خوب

  • دارای رنگ قهوه ای روشن و عطر و طعم مربوطه باشد.
  • دارای بوی ناشی از فساد و یا ماندگی نباشد.
  • هنگام عرضه نباید روی آن روغن دلمه بسته باشد.
  • باید در داخل قوطی به صورت کامل و بیش از یک قطعه آن خرد نشده باشد.
  • ممنوع بودن افزودن هر نوع رنگ مصنوعی به منظور ایجاد رنگ در سوهان.

صنعت تولید سوهانمرحله بسته بندی سوهان

سوهان آماده شده باید ابتدا در بسته بندی‌های مناسب نظیر کاغذ مومی یا ورق‌های آلومینیومی و یا هر پوشش مناسب دیگر با اصول صحیح بهداشتی بسته بندی شده و سپس در قوطی‌های فلزی استاندارد قرار گیرد.
قطعات سوهان محتوی قوطی باید توسط کاغذهای مومی از یکدیگر و همچنین از قوطی فلزی جدا باشند. در صورت استفاده، قوطی‌های فلزی باید از جنس آلومینیوم و یا ورق مناسب جهت استفاده خوراکی باشد. سطح داخلی قوطی‌ها می‌تواند با پوشش ثانوی مناسب پوشانده شود.
درب قوطی باید از نوع فشاری بوده، طوری که درب قوطی کاملاً جذب بدنه گردد یا به عبارتی از نفوذ هوای خارج به داخل قوطی تا حد ممکن جلوگیری شود.
روی بسته بندی‌های این فرآورده باید مشخصات زیر به طور خوانا درج شود:
نام تجاری فرآورده، نام و نشانی سازنده، شماره پروانه و کد ساخت، ذکر مواد به کار رفته در تهیه آن، شرایط نگهداری، قیمت برای مصرف کننده و وزن خالص فرآورده.
صنعت تولید سوهان
مطالعه بیشتر : سوهان کره ای چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *