همان طور که میدانید گز یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین شیرینی های خوشمزه اصیل ایرانی که قدمتی 450 ساله دارد،  است. سالانه مقادیر بالایی از آن به صورت فله‌ای و کیلویی در کارخانجات تولید گز، بسته بندی و به فروش میرسد. ما در این مقاله شما را با انواع گز آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید…

آشنایی با انواع گز

آشنایی با انواع گز

لازم است بدانید که با توجه به افزایش طرفداران گز و گسترش این صنعت، تولید کنندگان گز به فکر نوآوری و خلاقیت در درست کردن گز افتاده‌اند به طوری که امروزه گز در انواع و اشکال مختلفی در بازار وجود دارد.

بیشتر بخوانید : تاریخچه سوهان شیرینی

انواع گز بر اساس انواع مغز هاآشنایی با انواع گز

  • گز بادامی
  • گز پسته ای
  • گز گردویی
  • گز فندقی

انواع گز از لحاظ بسته‌بندی و برش

گز لقمه‌ای:

گز لقمه‌ای هنگام برش به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده که به دلیل داشتن شکلی لقمه‌ای، به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گز آردی:

گز آردی معمولا پس از برش به شکل گرد و یا مستطیل، به مقداری آرد آغشته می‌شود. این گزها به دلیل داشتن آرد، ماندگاری طولانی‌تری دارند و نرم‌تر باقی می‌مانند. علاوه بر این بهتر است بدانید که معمولا به دلیل استفاده از گزانگبین در این گز، قیمت آن نسبتا بالا می‌باشد.

آشنایی با انواع گز

گز سکه‌ای:

گز سکه‌ای، به شکل دایره برش خورده است و ترکیبات آن همانند گز آردی یا گز بی‌مغز می‌باشد.

گز برشی:

گز برشی به شکل‌های مختلف بریده شده است و مغزهای میانی آن نمایان شده است.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه سوهان قم

انواع گز از لحاظ طعم و روش تهیه

گز انگشت پیج:

گزهای انگشت پیچ نیز بدون مغز بوده و بافت غلیظی دارند. این گزها معمولا نسبت به دیگر گزهای موجود در بازار نرم‌تر می‌باشند به طوری که نیاز به جویدن ندارند.

گز شکلاتی:آشنایی با انواع گز

در گز شکلاتی از یک لایه شکلات به عنوان روکش استفاده شده است. این روکش علاوه بر این که سبب نرم ماندن و دیرتر خشک شدن گز می‌شود، طعم بی‌نظیری نیز به آن می‌بخشد. برای تهیه این گزها علاوه بر پودر کاکائو از شیرخشک و پودر آب پنیر نیز استفاده می‌شود.

گز نرم:

گز نرم همانطور که از اسمش پیداست بسیار نرم بوده و با کوچکترین فشاری تغییر شکل می‌دهد. لازم به ذکر است که ماندگاری این گزها معمولا کوتاه می‌باشد و پس از پایان یافتن این مدت سفت و غیر قابل خوردن می‌شوند.

گز شکن دار

گز شکن دار در رطوبت بسیار پایین (کمتر از 6 درصد) تهیه و تولید می شود و به همین دلیل بسیار ترد و شکننده است. این نوع گز بعد از قرار گرفتن در دهان به سرعت آب شده و دارای ماندگاری زیادی است. گز شکن دار نیز برای تازگی بیشتر در بستری از آرد نول قرار می گیرد.

گز سوهانی:

گز سوهانی نیز نوع دیگر از گز می‌باشد که طرفداران خاص خود را دارد. گزهای سوهانی ترکیبی از گز و سوهان می‌باشند.

گز بدون مغز:

گز بدون مغز معمولا مشابه گز آردی می‌باشد و به شکل دایره‌ای برش خورده است. همچنین در تهیه این گزها از هیچ گونه مغزی استفاده نشده است.

آشنایی با انواع گز

برای خرید انواع سوهان و همچنین سوهان گزی و انواع گ می توانید از محصولات سوهان عارفی دیدن فرمایید و هر کدام از محصولات شیرین کهن عارفی را در صفحه مربوطه ثبت سفارش نموده و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *