گز آردی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که طرفداران زیادی دارد.

البته علاوه بر گز، انواع سوهان نیز از بهترین شیرینی های مفید و خوش طعم می باشد که می توانید گز و سوهان های با کیفیت و اصل را از سوهان عارفی به صورت آنلاین و حضوری خرید نمایید.

گز شیرین به صورت متنوعی درست می شود، اما ما برای علاقه مندان این شیرینی دلپذیر روشی معمول را آموزش می دهیم. پس با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه گز آردی

  • آب ½ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • گلوکز ¾ پیمانه
  • گلاب ¼ پیمانه
  • سفیده تخم مرغ ۳ عدد
  • پسته ۱ پیمانه

طرز تهیه گز آردی خانگی

طرز تهیه گز آردی خانگی

مرحله اول

ابتدا آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم شکر به طور کامل حل شود. در ادامه گلوکز را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

پس از اضافه کردن گلوکز، باید مواد را به صورت مداوم هم بزنیم تا بافت شان یکدست و کشدار شود. در همین حین سفیده های تخم مرغ را درون یک کاسه تمیز و خشک می ریزیم و با دور تند همزن به خوبی مخلوط می کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع گز در سوهان عارفی

مرحله سوم

سفیده تخم مرغ را باید در حدی مخلوط کنیم که کاملا فرم بگیرد و زمانی که کاسه را بر می گردانیم از داخل کاسه نریزد. در ادامه گلاب را به سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم و در حدی که با هم ترکیب شوند، مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه ترکیب آب، شکر و گلوکز حالتی آبنباتی پیدا کرد، ۲ ملاقه از آن را به کاسه حاوی سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم و مواد را در حدی که یکدست شوند، مخلوط می کنیم، سپس تمام مواد را به قابلمه اضافه می کنیم.

طرز تهیه گز آردی خانگی

مرحله پنجم

حالا مواد درون قابلمه را به مدت ۲ دقیقه با همزن مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس با استفاده از یک قاشق چوبی باید مواد را به آرامی مخلوط کنیم تا بافت مایه گز کاملا یکدست و منسجم شود.

مرحله ششم

داغ زدن مواد حدود یک تا یک و نیم ساعت زمان نیاز دارد. پس از اینکه مایه گز کاملا کشدار و کمی سفت شد، پسته را به قابلمه اضافه کرده و قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا مواد را در حدی که با پسته مخلوط شود، ترکیب می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله کف یک قالب مناسب مقداری آرد می ریزیم و مایه گز را به صورت یکدست درون قالب قرار می دهیم و اجازه می دهیم به خوبی خنک شود. در ادامه مقداری آرد روی مایه گز می ریزیم و قالب را درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله هشتم

پس از گذشت ۲ ساعت، قالب را از یخچال خارج می کنیم، سپس مایه گز را از قالب خارج کرده و روی سطح آرد پاشی شده قرار می دهیم. در ادامه مایه گز را به صورت دلخواه برش می زنیم و درون آرد می غلتانیم، سپس در ظرف می چینیم.

نکته

فقط حتما داخل قالب کمی آرد بپاشید و گز را داخل آن فرم دهید.

گز را یک روز در یخچال نگهداری کنید و بعد استفاده کنید.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

طرز تهیه گز آردی خانگی

مطالعه بیشتر : تاریخچه سوهان شیرینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *