جوانه‌ی گندم منبع عالی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و خواص بالایی برای سلامتی دارد. در مقاله‌ی امروز با این ماده طبیعی و پر خاصیت بیشتر آشنا شوید.

مطالعه بیشتر: خواص شیره انگور

جوانه گندم چیست؟

جوانه گندم یک قسمت از هسته گندم است که تنها حدود 2.5 درصد از وزن دانه را تشکیل می‌دهد اما با این حال فواید فراوانی دارد. جوانه گندم غنی از فیبر بوده و مواد مغذی همچون ویتامین E، فولات، فسفر، زینک، منیزیم و اسیدهای چرب ضروری را در خود جای داده است.

بخش خوراکی دانه‌ی گندم از سه قسمت شامل سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است. در گذشته، غالباً فقط آندوسپرم آسیاب می‌شد که در نتیجه‌ی این کار آرد سفید به دست می‌آمد که ارزش غذایی کمی داشت.

بیشتر بخوانید : روغن کنجد را تا چه حد می شناسید؟

جوانه و سبوس گندم غنی از مواد مغذی هستند. بنابراین زمانی که دانه‌ی گندم به‌طور کامل استفاده می‌شود یا جوانه‌ی آن به‌صورت پودر یا روغن مصرف می‌شود، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی در اختیار بدن قرار می‌گیرد.

آشنایی با جوانه گندم

ارزش غذایی جوانه گندم

اگرچه جوانه‌ی گندم کوچک است، اما مواد مغذی زیادی دارد. پوسته‌ی بیرونی گندم یعنی سبوس هم برای سلامتی مفید است، اما جوانه حاوی مواد مغذی بیشتری است. جوانه منبع خوب انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که همگی به روش‌های متعددی با سیستم‌های داخلی بدن در تعامل هستند.

ویتامین‌های مهمی مانند تیامین (ویتامین B1)، نیاسین (ویتامین B3)، فولات (ویتامین B9) و ویتامین E در سطوح بالا در جوانه یافت می‌شوند. از نظر وجود مواد معدنی، جوانه می‌تواند بخشی از پتاسیم، فسفر، آهن، روی، کلسیم و سلنیوم مورد نیاز بدن را تأمین کند.

در 28 گرم جوانه گندم (یک اونس) ارزش غذایی زیر وجود دارد:

کالری 101
کربوهیدرات 14.5 گرم
پروتئین 6.5 گرم
چربی 2.7 گرم
فیبر 3.7 گرم
منگنز 3.7 میلی‌گرم
تیامین 0.5 میلی‌گرم
سلنیوم 22.2 میکروگرم
فسفر 236 میلی‌گرم
زینک 3.4 میلی‌گرم
فولات 78.7 میکروگرم

همچنین 100 گرم جوانه گندم 0.4 میلی‌گرم ویتامین B6، 66.9 میلی‌گرم منیزیم، 0.2 میلی‌گرم مس، 1.9 میلی‌گرم نیاسین، 1.8 میلی‌گرم آهن، 0.1 میلی‌گرم ریبوفلاوین، 250 میلی‌گرم پتاسیم و 0.6 میلی‌گرم پانتوتنیک اسید دارد. اگر روزانه 100 گرم جوانه گندم استفاده کنید، 884 کالری برای بدن شما تامین خواهد شد.

آشنایی با جوانه گندم

نحوه مصرف پودر جوانه گندم

جوانه‌ی گندم با طعم آجیلی و بافت منحصر به‌فرد خود می‌تواند بخش خوشمزه و مغذی رژیم غذایی باشد. شما می‌توانید پودر جوانه‌ی گندم را داخل غذاهایی مثل سوپ و سالاد، آب میوه ها، اسموتی‌ها، شیک‌های پروتئینی و ماست بریزید یا آن را به ترکیب پنکیک، کیک یا نان اضافه کنید. پودر جوانه گندم را می‌توانید هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی مورد استفاده قرار دهید.

آشنایی با جوانه گندم

سخن پایانی

همان طور که گفته شد جوانه گندم دارای خواص بی شماری است و برای کمک به حفظ سلامت پوست و مو، برای لاغری و چاقی، برای تقویت سیستم ایمنی و … می‌توانید از جوانه گندم بهره بگیرید.

به‌طور کلی مصرف جوانه‌ی گندم بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، سرشار از کالری است و ممکن است باعث افزایش وزن شود. بنابراین باید از آن در حد تعادل استفاده کنید. این توصیه در مورد کسانی که رژیم کم‌کربوهیدرات دارند هم صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید : آموزش انواع دسر با خرما

افرادی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند و همچنین کسانی که به گلوتن (پروتئین گندم) حساس هستند یا به گندم آلرژی دارند باید از خوردن جوانه‌ی آن خودداری کنند، چون ممکن است باعث واکنش نامطلوب شود.

آشنایی با جوانه گندم

سوهان عارفی، یکی از بهترین سوهان فروشی های قم می باشد که بهترین سوهان های قم، و شیرینی جات سنتی از قبیل گز عارفی، حلوای ارده و … را میتوانید به صورت آنلاین و اینترنتی از این فروشگاه تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *