تخم مرغ حاوی انواع مواد مغذی مهم و حیاتی است و زرده آن اثرات فوق‌العاده ای بر سلامت بدن دارد و همچنین “زرده تخم مرغ” حاوی مقدار زیادی کلسیم، منیزیم و آهن است که برای بدن، مفید می باشند. در ادامه با خواص زرده تخم مرغ بیشتر آشنا شوید.

زرده تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ دارای سه قسمت جداگانه شامل پوسته، سفیده و زرده است. زرده تخم مرغ قسمتی از تخم مرغ است که رویان در حال رشد را تغذیه می کند. به عنوان یک غذا، زرده منبع عمده ای از ویتامین ها و مواد معدنی است. ترکیبات زرده حاوی چربی و کلسترول و در حدود یک پنجم پروتئین است.

خواص زره تخم مرغ

ارزش غذایی زرده تخم مرغ :

پروتئین موجود در زرده تخم مرغ جزو بهترین پروتئین های مواد غذایی محسوب می شود و حاوی ویتامین ب ۶، ب ۱۲، ویتامین کا، ویتامین آ، ویتامین دی و ویتامین ای است. پروتئین موجود در هر زرده تخم مرغ حدود ۲.۷ گرم است.

زرده و سفیده تخم مرغ هر کدام حاوی ۱۳ نوع ماده معدنی هستند از جمله: کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، سدیم و سلنیوم. ۹۰ درصد کلسیم و ۹۳ درصد محتوای آهن تخم مرغ در زرده آن است و مقدار کمی از آن در سفیده قرار گرفته است.

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، زرده خام یک عدد تخم مرغ بزرگ با وزن ۱۷ گرم حاوی مواد زیر است :

کالری ۵۵ واحد
پروتئین ۲.۷ گرم
چربی ۴.۵۱ گرم
کلسترول ۱۸۴ میلی گرم
کربوهیدرات ۰.۶۱ گرم
قند ۰.۱۰ گرم
فیبر غذایی ۰ گرم
تیامین ۰.۰۳۰ میلی گرم
ریبوفلاوین ۰.۰۹۰ میلی گرم
نیاسین ۰.۰۰۴ میلی گرم
ویتامین B۶ ۰.۰۶۰ میلی گرم
ویتامین B۱۲ ۰.۳۳۲ میکروگرم
ویتامین A ۶۴.۸ میکروگرم
ویتامین E ۰.۴۳۹ میلی گرم
ویتامین D (D۲ و D۳) ۰.۹۱۸ میکروگرم
ویتامین K ۰.۱۱۹ میکروگرم

مواد مغذی زرده تخم اردک، بلدرچین، غاز و تخم بوقلمون حاوی مقادیر بیشتری هستند.

فواید زرده تخم مرغ برای سلامتی بدن

زرده تخم مرغ، یکی از معدود خوراکی هایی است که بدون تغییر دادن میزان گرمی، سردی، تری یا خشکی بدن، در صورت هضم کامل در فرد سالم، می تواند به خونی معتدل و مفید تبدیل شود البته به شرطی که زرده آن بیش از حد حرارت نبیند و سفت نشود. 90 درصد از کلسیم تخم مرغ در زرده است؛ 93 درصد از محتوای آهن آن در زرده است و تنها 7 درصد آن در سفیده است.

خواص زره تخم مرغ

تقویت دستگاه گوارش با زرده تخم مرغ

فسویتین موجود در زرده تخم مرغ از ترکیباتی است که باعث کاهش التهاب در بدن و دستگاه گوارش می‌شود و مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی با زرده تخم مرغ

ترکیبات خاص غشای زرده تخم مرغ باعث تولید ماکروفاژها می‌شود، این سلول‌های از بدندر مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند.

مطالعه بیشتر : خواص جوانه گندم

سلامت قلب و عروق با زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی مواد معدنی و مواد مغذی مفید برای سلامت قلب و عروق است. مصرف به اندازه زرده تخم مرغ نه تنها مشکلی برای قلب ایجاد نمی‌کند بلکه مواد مغذی موجود در آناز جمله کولین به تنظیم عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند.

فواید زرده تخم مرغ برای چشم

کاروتنوئید های موجود در زرده تخم مرغ، به ویژه کاروتنوئید لوتئین و زآکسانتین از مواد ضروری برای سلامت چشم است. این کاروتنوئیدها که به صورت رنگدانه های رنگارنگی در زرده تخم مرغ وجود دارند، خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با سن را کاهش می دهند.

فواید زرده تخم مرغ برای مو

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های غنی است که می تواند مو را در مقابل آسیب بیشتر، مقاوم سازد. زرده تخم مرغ فواید بسیاری برای مرطوب کردن موهای خشک دارد و می تواند برای رشد موهای شما ماده فوق‌العاده ای باشد. ویتامین های A و E، بیوتین و فولات، تنها برخی از مواد مغذی هستند که با رشد مو و درخشش آن مرتبط هستند.

خواص زره تخم مرغ

فواید زرده تخم مرغ برای پوست

زرده تخم مرغ، عمدتا از آب و چربی تشکیل شده است، که باعث می شود عامل مهمی برای اتصال به آب باشد. به همین دلیل ماسک زرده تخم مرغ و عسل بر روی صورت باعث رطوبت رسانی در سلول های پوست شما شده و صورت شما را نرم و لطیف می کند.

مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای تغذیه، لطافت و رطوبت پوست، برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه ها، تیرگی ها، برای افرادی با پوست خشک و پوسته بسیار مفید است.

خواص زره تخم مرغ

فواید زرده تخم مرغ برای کودکان

زرده تخم مرغ در تقویت استخوان ها و رشد کودکان تاثیر گذار است. از جمله مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای کودکان می توان به ویتامین ب، مؤثر در رشد هوش و عملکرد مغز، پروتئین، اسید های چرب امگا3 برای رشد کودک، فولات، برای حفظ و نگهداری سلول های جدید در مراحل اولیه زندگی اشاره کرد.

مطالعه بیشتر : طرز تهیه حلوای سوهانی

فواید زرده تخم مرغ برای نوزاد
زرده تخم مرغ منبع خوبی از چربی ها و پروتئین های طبیعی برای نوزاد شما است. تعادل فوق‌العاده ای از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات های طبیعی در زرده تخم مرغ مشاهده می شود که این تعادل در رشد طبیعی نوزاد سودمند است. زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است که برای بدن بسیار مفید است. کلسترول برای توسعه و رشد مغز بسیار مهم است (به همین دلیل است که شیر مادر حاوی مقدار زیادی کلسترول است)
زرده تخم مرغ غنی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K است که این ویتامین ها برای تقویت ساختار قوی و محکم استخوان های نوزاد ضروری می باشند. همچنین این ویتامین ها به طور چشمگیری بر ساختار چهره کودک تاثیر می گذارند.
خواص زره تخم مرغ
زرده تخم مرغ منبع خوبی از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای رشد نوزادان ضروری است. مثل کولین، ویتامین B12، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، روی، مس، سلنیوم و….

دیگر خواص زره تخم مرغ :خواص زره تخم مرغ

  • زرده تخم مرغ و مغز گردو خاصیت ضد عفونی کننده دارد و برای درمان و مقابله با عفونت های بدن مؤثر است.
  • کاهش فشار خون با مصرف زرده تخم مرغ
  • تخم مرغ پروتئین با کیفیت عالی ارائه می‌کند.
  • تخم مرغ سطح کلسترول خوب را بهبود می‌بخشد.
  • در افرادی که رژیم وگان دارند و گوشت مصرف نمی‌کنند، تخم مرغ منبع اصلی پروتئین محسوب می‌شود.
  • مطالعه‌ نشان داده ورزشکارانی که بلافاصله بعد از ورزش مقاوتی، تخم مرغ کامل می‌خورند نسبت به افرادی که فقط سفیده تخم مرغ مصرف می‌کنند، مقدار متابولیسم عضلانی‌شان بالاتر می‌رود.
  • زرده تخم مرغ نیم پز یکی از بهترین خوراکی ها برای نیرو بخشیدن به سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گردش خون (قلب و شریان ها) است.
  • یکی از مواد مغذی مهم موجود در زرده تخم مرغ، کولین است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بالای کولین در زنان باعث می‌شود احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان ۲۴ درصد کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید : روش نگهداری از آرد برای زمان طولانی

سخن آخر و چندین نکته

همان طور که خواندید زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی مفیدی است که به طور طبیعی ضرری برای بدن نداشته و به شرط عدم افراط در مصرف آن می تواند در بدن به مواد غنی و سودمندی تبدیل شود.

البته توصیه می شود که زرده تخم مرغ زیاد حرارت ندیده و سفت نشود و آن را به صورت عسلی مصرف کنید. در افرادی که خون آن ها غلیظ است توصیه می شود که زرده تخم مرغ را به صورت سفت مصرف نکنند.

اگر بدن شما به تخم مرغ حساسیت نشان می دهد، خام آن را مصرف کنید. فقط تنها نگرانی که هنگام مصرف تخم مرغ خام وجود دارد، باکتری سالمونلا است. سالمونلا باعث عفونتی خطرناک در بدن می شود و مصرف تخم مرغ آلوده خطرناک است.

گرچه، هم سفیده و هم زرده تخم مرغ حاوی این مواد معدنی هستند، اما باید گفت که فواید زرده تخم مرغ بسیار ویژه است و دارای بیشترین مقدار مواد مختلف معدنی است. افرادی که کبد چرب دارند، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند.

خواص زره تخم مرغ

شیرین کهن عارفی یکی از بهترین سوهانی های قم می باشد که بهترین سوهان ها را با داشتن خواص بی نظیر تخم مرغ در سراسر کشور عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *